hits

desember 2014

Northug var ikke hellig - n har Northug blitt det

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


2014 var et begivenhetsrikt r for Petter Northug jr. Det er vanskelig ikke huske den famse bilturen, for deretter diskusjonen rundt sponsorer og Skiforbundet. Petter stilte grtkvalt opp i intervju der han la seg paddeflat. I hst viser deg seg at Northug ble hellig. Slik gikk det til.

Det er forvrig ikke bare Northug som har blitt hellig, ogs Thugen og en rekke andre er innbefattet, i flge patentstyret. Med andre ord kan ingen rre Northug n. David Beckham, Kari Traa, og n alts Petter Northug jr., har alle til felles at de er merkevarer.

The Thug, Thug, Thugen, Tug, Northug, Northug jr, Petter Northug jr, sammen med Petters signatur og logo er registrert som varemerker. I flge Northug sin egen nettside fremgr det at logoen vil vre p alle produkter som Petter er med utvikle i tiden som kommer - som et kvalitetsstempel. Det gjr nok Northug lurt i.

Les mer: Varemerke og egen logo

- Rett til varemerke fs ved innarbeidelse eller registrering. Rett som er oppsttt ved innarbeidelse, er ofte langt mer usikker enn en registrert rett, og det vil ofte kunne bli store utfordringer knyttet til bevise omfanget av den innarbeidede rettigheten ved eventuell tvist.

Det er derfor absolutt anbefale at kjennetegn for en virksomhets varer eller tjenester registreres som varemerker. At varemerket er registrert skaper stor sikkerhet rundt rettigheten, og vil virke verdikende for varemerket. Et eksempel er at varemerkeinnehaver lisensierer ut retten til bruke varemerket til andre selskap mot lisensbetaling (royalty). I tillegg vil en varemerkeregistrering gi best beskyttelse mot konkurrerende virksomheter, uttaler advokat/partner Marius A. Rd i Bing Hodneland advokatselskap DA.

Les mer: Hva er et varemerke verdt?

- Det er langt strre notoritet rundt et registrert varemerke enn et innarbeidet varemerke. Registrering av varemerke vil dermed bde virke positivt for selve verdsettelsen av varemerket og derigjennom ogs virke positivt for pantsettelsesmuligheten. Jo hyere verdi varemerket anses for representere, desto enklere vil det vre f banken til yte ln til eksempelvis utvikling og drift mot pant i varemerkerettigheten, avslutter advokat/partner Marius A. Rd til hegnar.no


(Kilde: patentstyret.no )

Hva er et varemerke?
Et varemerke er et merke eller symbol som skiller dine varer og tjenester fra de av dine konkurrenter. Av denne grunn er ditt varemerke (eller din merkevare p folkemunne) kanskje din bedrifts mest verdifulle aktiva. Et varemerke kan best av alle slags tegn, og m kunne gjengis grafisk. Et varemerke kan for eksempel best av ord og ordforbindelser (for eksempel slagord), navn, logoer, figurer og avbildninger, bokstaver, tall, emballasje, lyd, og bevegelse, eller kombinasjoner av disse. Et varemerke identifiserer dine varer og tjenester. Registrering av varemerke gir ikke bare ditt firma en identitet, men sikrer ogs at andre ikke misbruker din merkevare og dine merkenavn, iflge varemerke.org

Les mer: Hva er et varemerke?

Andre kan utgi seg for vre deg og ta dine domener
Hvordan ville du reagert om din konkurrent brukte ditt firmanavn og tok dine domener? For de fleste bedrifter ville dette vrt kroken p dren. Faktum er at dette kan skje. For firmanavn er du kun beskyttet mot at andre registrerer eksakt samme navn. La oss si du driver "ABC TRAFIKKSKOLE AS". Nr konkurrenten din registrerte "ABC TRAFIKKSKOLE OSLO AS", ville det vrt dumt for deg, og enda verre om du holdt til i Oslo. Du fikk heller ikke gjort noe med det.

La oss si du benyttet domenet abctrafikkskole.no . Det ville vre fritt frem for registrere domenet abctrafikkskole.com , abctrafikkskole.nu og s videre. Mange tenker at dette ikke er noe problem, de kan bare registrere domenene selv. Dette er riktig, men hva nr konkurrenten registrerte abctrafikkskoleoslo.no, abctrafikkskoleoslo.com, abctrafikkskole-oslo.no og abctrafikkskole-oslo.com. Hvilke nettside tror du kunden ser frst nr sket er "trafikkskole oslo" eller "abc trafikkskole oslo"? Med et registrert varemerke kan du f stoppet din konkurrent, uten dette er det i praksis umulig. Northug og hans rdgivere har nok hatt dette i tankene.

- registrere et domene etablerer ingen rettigheter i seg selv. Innehaver av domenet gis en kun bruksrett til domenenavnet. Man oppnr derfor ingen bedre rett til navnet enn man hadde fra fr. Registreringen betyr heller ikke at andres rettigheter til det samme navnet tapes. Bde rettspraksis og praksis fra domeneklagenemda viser at varemerker vinner over domenenavn, uttaler advokatfullmektig Benedicte Langford i Bing Hodneland advokatselskap DA til hegnar.no

- Dersom domenenavnet som brukes inneholder en annens varemerke eller foretaksnavn, kan innehaver av dette varemerket eller foretaksnavnet f rettighetshetssprsmlet prvet gjennom domeneklagenemnda eller hos domstolene. For f fremmet klagen m klager dokumentere at klager selv innehar rettigheter til det aktuelle navnet. Det anbefales sende inn varemerkesknad fr man registrerer domenet, siden andre kan finne p sende inn varemerkesknad som er identisk. Registrerte varemerker fr vern fra sknadsdagen for varemerket. Virksomheter kan spare mange kostnader p g riktig frem for beskytte sine navn og kjennetegn, avslutter advokatfullmektig Benedicte Langford til hegnar.no

Les mer: Domenenavn og varemerker er ikke helt trygge


(Kilde: northug.no )

Norske bedrifter er generelt drlige p varemerker
7 av 10 sm og mellomstore bedrifter i Norge registrerer verken varemerke, patent eller design. Patentstyret mener norske bedrifter er naive og risikerer miste inntektsgrunnlaget sitt i framtiden, iflge e24.no .

- Vi mener det er betenkelig at norske bedrifter ikke beskytter sine immaterielle verdier i strre grad, srlig fordi dette er en mte beskytte investeringer p lang sikt p. Varemerker, logo, design og unike tekniske lsninger, det er dette de skal leve av i framtiden. Noen bedrifter baserer hele driften sin p salg av et eller to produkter eller en eller to tjenester. Da kan de f store problemer hvis noen kopierer dem, sier kommunikasjonsrdgiver Jacob Calmeyer i Patentstyret til NTB.

Det er relativt rimelig registrere et varemerke. Opererer bedriften kun i Norge vil kostnaden ofte ligge p noen tusen kroner. Det er vesentlig rimeligere enn komme i problemer i ettertid, som i verste fall ogs skader bedriften betydelig. Dersom noen registrerer ditt domene eller merkenavn som sitt varemerke fr deg vil det i verste fall ende med at du m slutte bruke dine egne domener.

Les mer: Registrere varemerke

Beskyttelse av varemerket utenfor Norge
Patentstyret mener Norske bedrifter er for drlige til sikre internasjonal beskyttelse for sine varemerker, iflge nettavisen.no . I en melding fra Patentstyret kommer det frem at i 2013 ndde internasjonale varemerke- og designsknader nye rekordniver. Antall internasjonale varemerkesknader innlevert gjennom Madrid-systemet var 46 829, det hyest antallet noensinne. Det er en kning p 6,4 % sammenlignet med 2012. Tyskland er fortsatt det landet med flest internasjonale sknader, etterfulgt av USA og Frankrike.

Merkevarer er en viktig del av hverdagen. Omdmme og image har stor betydning som konkurransefortrinn for selskaper som vil skille seg ut i markedet. Merkevarebygging og bruk av varemerker har utviklet seg globalt og fra land til land de siste rene.

Det finnes muligheter for ske i flere land samtidig, med kun en enkelt sknad, ved anvende den skalte madridprotokollen eller EU varemerke. Et EU-varemerke gjelder i alle land som er medlem i EU, utenom ES-land, i alt 27 land. Fordelen ved EU-registrering er at du raskt og rimelig fr registrering i mange land, iflge varemerke.org

Les mer: Internasjonale varemerker

Kanskje Northug br registreres i Sverige fr Kalla gjr det?

Facebook har endret skefunksjonen - igjen

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


Du kjenner deg kanskje igjen; du har sett en post p Facebook, men finner den ikke igjen. Ikke kunne du ske etter posten, den var borte. Facebook har n kommet med en lsning for dette. Du kan n ske etter poster.

Tidligere var det slik at nr du for eksempel skte etter "Oslo" p Facebook, ville sider og apper relatert til Oslo vises. Det nye er at n vil i tillegg poster du tidligere har sett p, som inneholder ordet "Oslo", vises.

Facebook sin Grafsk ble introdusert for snart to r siden. Imidlertid manglet Grafsk muligheten til ske etter poster, noe Facebook n har gjort noe med.

Husk likevel at skeresultatene bare inkluderer poster du har sett, ikke poster du ikke har sett. Skefunksjonen kommer frst til amerikanske brukere p iPhone og desktop. Nr norske brukere og Android blir tilgjengelig er ikke kjent. Du finner mer informasjon p search.fb.com .

Vil du lre mer om sosiale medier? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut