hits

september 2013

FACEBOOK BEDRIFT: Slik selger du p Facebook


P Facebook er det ofte fokus p f flest mulig fans og engasjement. Med hva med om du vil selge p Facebook? Du m da lykkes med konvertere fans og engasjement til betalende kunder. Slik gjr du det:

1. Oppfordre kunden til en bestemt handling
Det finnes mange grunner til at folk besker Facebook siden din. Imidlertid er en fellesnevner at de har en interesse av det du tilbyr. De vil se, lre mer, finne tilbud, kampanjer, nye produkter etc. Din interesse er til syvende og sist at disse personene kjper det du tilbyr. For f til dette m du hjelpe til p en konkret mte, du m oppfordre kunden til en bestemt handling. La oss si at du legger ut bilde av et nytt produkt, sammen med tekst om produktet. Du m da i tillegg ta med "Call to Action", eksempler:

  • Klikk her for 10% rabatt.
  • Klikk her for rabattkupong.
  • Vre Facebook fans fr 25% rabatt ut dagen, klikk her for bestille.


2. F det gjort, ikke la kunden vente
Facebook er ikke stedet for vurdere, lure og tenke p ting i det uendelige. Du som bedrift m f potensiell kunde ut av "tenke p" modusen. "Tenke p" betyr nesten alltid at du mister salget, "tenke p" er i praksis nei for de fleste. Det er lettest la vre om man ikke er helt sikker... For f kunden over i "f det gjort" modus, m du pushe p litt. Du m begrense tilbudet p tid og / eller antall, samtidig som du minner om at det haster. Eksempel:

  • Tilbudet gjelder frem til kl 16.00 i dag.
  • Tilbudet gjelder kun for de 100 frste som bestiller.
  • Bestiller du innen klokken 13 fr du 30% rabatt, mellom kl 13 og 15 fr du 15% rabatt. Etter kl 15% fr du 5% rabatt.


3. Eksklusive tilbud og rabatter
Gjr stas p dine fans og gi dem noe ekstra, som andre ikke fr. Dette er en vinn vinn situasjon. La oss si at din bedrift bruker bde Facebook og Instagram. Du kan da presentere tilbud som er unike for Facebook fans, og tilbud som er unike for Instagram fans. Du sikrer da at kundene blir fans av deg bde p Facebook og Instagram. Eksempler:

  • Alle vre Facebook fans fr 15% rabatt ut dagen.
  • 30% rabatt p (PRODUKTNAVN), kun for vre Instagram tilhengere.
  • Er du fan av oss p Facebook? Da fr du 50% rabatt p (PRODUKTNAVN) om du bestiller innen kl 18 i dag!


4. Oppfordre til deling
Facebook endret for kort tid siden reglene rundt konkurranser. Dette gjr at du str mye friere til hvilket innhold du kan benytte i postene dine. For maksimere effekten p Facebook er det viktig at det du tilbyr blir sett av flest mulig. Eksempler:

  • Lik oss p Facebook og del dette tilbudet med dine venner for vre med i trekningen av (PRODUKTNAVN)!
  • Lik oss fr klokken 16 i dag og du er med i trekningen av (PRODUKTNAVN)!
  • Del med dine venner og du fr 15% rabatt p (PRODUKTNAVN).


5. Ryddig og pent.
Tenk deg en fysisk butikk. Ville du handlet der det var masse skrot utenfor butikken og butikkskiltet holdt p falle ned? Det samme gjelder p sosiale medier. Du m holde profilbilder, coverbilder, tekst etc oppdatert og ordentlig. Husk at frsteinntrykket har alt og si. For ikke lenge siden kunne du ikke ha reklame i coverbildet p en Facebook side, og mengde tekst kunne ikke overstige 20% av overflaten p bildet. Facebook endret dette slik at du n kan bruke coverbildet som reklameplakat. Ordning och reda, som svenskene sier, er avgjrende.

Vil du lre mer om sosiale medier for bedrifter? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut

FACEBOOK BEDRIFT: 10 forslag til Facebook konkurranser


I slutten av august snudde Facebook fullstendig om nr det gjelder konkurranser. Dette pner mange nye muligheter for bedrifter p Facebook.


Tidligere var det rene ddssynden med "Lik" for vinne konkurranser, alle konkurranser mtte foreg p en egen tab. Dette er n fullstendig endret. Du kan lese mer om hva som har skjedd her.

Mange lurer n p hvordan Facebook kan brukes mest mulig fornuftig i forbindelse med enkle konkurranser. Her har du 10 forslag til hva du kan poste p Facebook siden til bedriften din:

  1. Vi nrmer oss 10000 fans. Klikk p Liker for feire! Du er samtidig med i trekningen av [PREMIE].
  2. Skriv 20% rabatt i kommentarfeltet innen klokken 18.00 i morgen. Du fr da 20% rabatt i butikken vr frem til og med [DATO].
  3. Vinn en premie! Skriv flgende i kommentarfeltet innen [TIDSPUNKT]: [FIRMANAVN] er min favorittleverandr!
  4. P en skala fra 0 - 10 hva synes du om vrt nye produkt du ser bilde av? Vi trekker ut 10 vinnere av de som gir best feedback, som fr produktet gratis!
  5. Gleder du deg til vinteren? Klikk p Liker og du er med i trekningen av [PREMIE].
  6. I morgen starten supersalget i vr butikk med opptil 50% rabatt! Klikker du Liker fr klokken 12.00 i morgen er du med i trekningen av gavekort p kr 500!
  7. Klikk Liker om du ikke kan vente til det blir helg! Klokken 15 i morgen trekker vi ut [PREMIE] blant de som har klikket p Liker!
  8. P en skala fra 0 - 10, hvor fornyd er du med [FIRMANAVN]? I morgen klokken 16 plukker vi ut en av vre mest fornyde fans, som fr en premie!
  9. Min favorittrett er _________. Del din favorittrett med oss i kommentarfeltet, du kan da vinne et gavekort p kr 1000, i morgen kl 15.
  10. Dersom jeg kunne vre hvilket som helst sted i verden akkurat n, ville jeg helst vrt i ___________. Deler du ditt favorittsted med oss i kommentarfeltet, innen kl 12 i morgen, er du med i trekningen av [PREMIE]!

Vil du lre mer om sosiale medier for bedrifter? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut

INSTAGRAM BEDRIFT: 10 Killer Tips


Instagram er populrt og kan vre en viktig kundekanal for bedrifter. Instagram er enkelt i bruk og gir god effekt, som kjent sier et bilde mer enn tusen ord. Det er enkelt komme i gang p Instagram. Frst av alt registrerer du en konto. Du velger et brukernavn, her er det lurt bruke firmanavnet. Om dette ikke er ledig kan du legge til AS, Norge, etc til slutt i brukernavnet. Du br ogs laste opp et profilbilde, det vanligste er bruke logoen til bedriften. Nr du har gjort dette er du i gang!

Her flger 10 tips til hvordan du kan bruke Instagram for bedriften din:

1: Instagram sin egen bedriftsblogg. En rekke bedriften bruker Instagram aktivt. Instagram har derfor kjrt i gang sin egen bedriftsblogg. P bloggen kan du lre, og la deg inspirere av, hvordan andre bedrifter bruker Instagram. Bloggen finner du her.

2: Vr bde morsom og profesjonell. Du br ikke vre bare morsom eller bare profesjonell. Mange tror at en bedrift kun kan ha ordentlige og serise bilder p Instagram. Dette er ikke riktig, brukerne liker en kombinasjon. La oss si at du selger barneklr. Et bilde av en barnegenser p en rakkerunge fungerer gjerne bedre enn bare genseren uten barnet.

3: Skaff deg publikum. Flgere fr du sakte men sikkert p Instagram nr du er aktiv. Imidlertid er det svrt mye du kan gjre for f ordentlig fart p sakene, her finner du en guide. Kort oppsummert:
a) Bruk relevante og populre hashtags
b) Koble Instagram til Facebook siden til bedriften din
c) Skap engasjement ved flge andre p Instagram, samt like bildene deres

4: Instagram og Facebook hrer sammen. I tillegg til at Facebook eier Instagram, fungerer tjenestene svrt godt som parhester. Som nevnt i forrige tips br Instagram kobles sammen med Facebook siden. Bildene du legger ut p Instagram havner dermed ogs p Facebook siden, imdidlertid kan du selv velge hvilke av bildene som ogs skal p Facebook. Legg ogs p relevante hashtags slik at brukerne p Facebook fr med seg at bedriften din er p Instagram.

5: Instagram og nettside hrer ogs sammen. For at flest mulig skal se innholdet ditt p Instagram er det smart vise det frem p nettsiden, eller bloggen, til bedriften. Det finnes flere metoder for gjre dette, her finner du en guide.

6: Husk innholdet. Det er viktig legge ut bilder p Instagram slik at du holder oppe interessen. Det er dermed ikke sagt at du m sitte med dette hver dag. Den smarteste mten hndtere dette p er med litt planlegging. Gjr klart endel aktuelle bilder, deretter fordeler du posting av bildene utover i tid. Det er ikke fornuftig legge ut 10 bilder i slengen, for deretter at det er stille i tre uker.

7: Inspirer. P Instagram er det lett inspirere kundene. Istedenfor bilde av bare en rvare kan det vre lurt med bilde av den ferdige retten i tillegg. Vis hva som er mulig f til, s vil mange kunder prve selv.

8: Den perfekte Instagram profilen. P selve Instagram profilen er det mange parameter som br vre optimalisert. For eksempel maksimal lengde p tekst, bildestrrelse og lignende. I denne guiden finner du en rekke nyttige tips.

9: Rabatter og tilbud. Instagram flgerne sprer budskapet til din bedrift. Det kan derfor vre lurt gi noe tilbake. Legger du ut rabattkoder og spesielle tilbud er sjansen stor for at du fr mange lojale flgere. En smart vri er rabattkoder og tilbud eksklusivt tilgjengelig p Instagram.

10: Konkurranser. Instagram fungerer bra for konkurranser. Det vanligste er konkurranser der brukerne poster et bilde p Instagram med et spesielt tema. Bildet tagges med en hashtag unik for konkurransen og gjerne en tekst i tillegg. Her finner du eksempel p en Instagram konkurranse.

Vil du lre mer om sosiale medier for bedrifter? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut

FACEBOOK BEDRIFT: Nytt annonsedesign


Facebook har ryddet opp i annonsejungelen sin!

Fra 10. september innfrte Facebook nye strrelser for bildene som brukes i annonser. I tillegg brukes samme bildestrrelser i flere forskjellige typer annonser.

Her ser du gammelt og nytt design:

Likte du det du leste? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter relatert til sosiale medier for bedrifter. Du kan nr som helst melde deg av.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut