hits

august 2014

Derfor er du usynlig p Facebook - og slik fikser du det

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --



Nr du er p Facebook, hva gjr du der? Du ser p innholdet i nyhetsstrmmen. Du liker, kommenterer og deler innhold du synes er spennende. Du klikker deg aldri inn p Facebook siden til en bedrift, gjr du vel? Bedriftene nr likevel ut til deg.



Ovenfor ser du Daily Mail sin Facebook side. De har nesten to millioner fans. Hvor mange av disse har klikket seg inn p selve Facebook siden tror du? Det er nok frre enn du tror. Derimot ser innholdet fra Daily Mail i min nyhetsstrm slik ut:


Nr dine venner liker, kommenterer eller deler vil du se det. Det er slik Facebook fungerer. Synes du det du ser er spennende nok vil du ogs like, kommentere eller dele, slik at dine venner igjen vil se innholdet. Ser du innhold som er spennende vil du ofte like selve Facebook siden ogs.

Men, her er det mange bedrifter som bommer. Bedriftene tror at det er viktig med flest mulig fans p Facebook siden, siden fans ser innholdet som blir lagt ut. Det er feil. Bare 5 - 15% av fans p en Facebook side vil faktisk se det du legger ut. La oss si du har 1000 fans p en Facebook side. Bare rundt 100 personer vil da se det du legger ut.

S, hva er lsningen for n ut til mlgruppen din? Det er en kombinasjon av to ting som fungerer:
1. Innholdet du legger ut p Facebook m vre s bra at folk virkelig vil like, kommentere og dele.
2. Du m betale Facebook.

Det er mye jobb og vanskelig lage innhold som virkelig fungerer. Det enkleste er at du ser hva dine konkurrenter gjr, men hold deg til konkurrentene som har lykkes p Facebook.

Facebook har en rekke forskjellige lsninger du kan betale for. Den enkleste lsningen er fremme et innlegg. Du kan da velge om du vil visse det frem til dine fans, og vennene deres, eller til en mlgruppe du bestemmer selv. La oss si en Mercedes forhandler i Oslo vil vise frem innlegget sitt om ny Mercedes S63 AMG Coupe mest mulig effektivt. To enkle alternativer for dette:

1. Fans og deres venner

2. Definere en mlgruppe, f.eks.:
a) Menn 40 - 70 r
b) Bosatt i Oslo
c) Liker Mercedes sin internasjonale side p Facebook (https://www.facebook.com/MercedesBenz)
d) Liker Mercedes AMG p Facebook (https://www.facebook.com/MercedesAMG)

Velger du alternativ to kan du vre rimelig sikker p at du treffer svrt nyktig med mlgruppen.

Bertel O. Steen har prvd seg med dette innlegget. Jeg kan bare anta at med oppskriften ovenfor ville det blitt bde flere likes, kommentarer og delinger!




Fill out my online form.
There are tons of Wufoo features to help make your forms awesome.