hits

august 2013

Facebook har snudd 180 grader. N er det lov.


Du har sikkert sett det p Facebook fr. "Lik siden og du er med i trekningen av xx", "Nr vi har ndd 1000 tilhengere trekker vi ut en vinner av xx". N er dette lov, det var det ikke fr.

Tidligere kunne det ikke avholdes konkurranser p tidslinjen p en Facebook side. Alle konkurranser mtte foreg p en separat underside (tab). Dersom du likevel gjennomfrte en konkurranse p tidslinjen, risikerte du at Facebook slettet siden din uten forvarsel. Et kjent eksempel p dette er skobutikken Lille Vinkel Sko, som i 2010 fikk slettet Facebook siden sin. I samme slengen forsvant 20.000 tilhengere. Heldigvis har Lille Vinkel Sko lykkes godt p Facebook igjen, de nrmer seg n 40.000 tilhengere p Facebook siden.

Facebook har snudd helt om og tillater n at det avholdes konkurranser p tidslinjen. Plutselig er det alts lov med "Lik s er du med i trekningen av xx", "Vi trekker ut en vinner nr vi har ndd 500 tilhengere" og s videre. Dog, det er viktig merke seg at Facebook ikke tillater dette p privatprofiler, kun p sider. Mer detaljert informasjon finner du p Vilkr for Facebook-sider og Facebook Promotion Guidelines.

Hva betyr dette egentlig for bedriftene som er p Facebook?
For dem fleste bedriftene er dette en forenkling, i tillegg slipper bedriftene vre rett for at Facebook siden plutselig blir slettet. Mer konkret kan bedriftene n gjre flgende:

  • La folk delta i konkurranser ved like eller kommentere en post p tidslinjen.
  • Delta i konkurranse ved sende beskjed via meldingsfunksjonaliteten p Facebook siden.
  • Benytte likes for stemme frem en bestemt sak.

Imidlertid vil det fortsatt vre slik at Facebook konkurranser egner seg best p separate undersider (tabs). P tidslinjen har bedriften ingen mulighet til samle inn info dra deltakerne i en konkurranse. Ofte er formlet med en konkurranse samle inn opplysninger som epost adresse, navn, interesser og lignende. Dette benyttes deretter til markedsfring. Det f likes og kommentarer p poster er bare frste steget p veien for f god effekt ut av en Facebook side. Likevel kan det vre fornuftig benytte seg av de nye mulighetene for raskt og rimelig ke tilhengerskaren p Facebook siden.

Fordelene med konkurranser p tidslinjen:

  • Lav kostnad
  • Enkel lage
  • Bra for ke tilhengerskaren, samt engasjementet
  • Fungerer problemfritt p mobil

Ulemper med konkurranser p tidslinjen:

  • Fr ikke samlet inn epost adresser eller andre data
  • Vanskelig komme i kontakt med vinner (ene)
  • Lite kontroll og vanskelig holde styr p alle kommentarer og likes

Fordelene med ha konkurranser p egen underside (tab):

  • Fr samlet inn info om deltakerne (epost adresser og lignende)
  • M like siden for f tilgang til konkurransen
  • Enkelt velge og komme i kontakt med en vinner
  • Design og oppsett skreddersys slik at det fremstr mer profesjonelt

Oppsummert kan lik og kommenter konkurranser p tidslinjen vre et fornuftig valg for mindre konkurranser med sm premier. Mer omfattende konkurranser med strre premier br fortsatt foreg p egen tab.

Har du lyst til lre mer om hvordan du kan benytte Facebook p optimal mte for bedriften din? Du finner informasjonen du trenger i Hndbok i Facebook for bedrift, du kan klikke her for mer informasjon og bestilling.

FACEBOOK BEDRIFT: 5 grunner til at B2B bedrifter br vre p Facebook


Noen tenker at Facebook ikke er for bedrifter, p Facebook deler folk bare bilder av hva de har til middag. S feil kan man ta.

1. Facebook har kommet litt videre enn bare vre en hobby for tenringer
P verdensbasis har Facebook over 1,1 milliarder brukere. I Norge har Facebook 2,8 millioner brukere, det er over halvparten av Norges befolkning. 46% av brukerne p Facebook er eldre enn 45 r. Denne gruppen er beslutningstakere og innkjpere av produktene og tjenestene du tilbyr. Kanskje smart vise frem det du har til kundene dine?

2. Facebook er mobil. Veldig ogs.
Av 1,1 milliarder brukere p Facebook er over 800 millioner p mobil. 59% av nkkelpersonene i B2B bedriftene bruker mobilen aktivt for finne informasjon i forbindelse med innkjp. Kundene dine bruker mobil, og de bruker den p Facebook. Kanskje smart vre p Facebook nr dine kunder er det?

3. Kundene dine er nysgjerrige. Akkurat som du.
Alt handler om tillit. Kundene dine har lyst til se hva som skjer i bedriften din, hvordan dere gjr ting, hvordan ting fungerer og s videre. Facebook er et naturlig sted for se etter disse tingene. Om du legger denne informasjonen ut p Facebook har du fort en mer lojal kunde.

4. Kunnskap er avgjrende.
Facebook tilbyr deg detaljert info om alt som skjer p Facebook siden til bedriften din. Du ser fort hva som er populrt og hva som er mindre populrt. Kanskje informasjon om et eksisterende produkt skapte mer engasjement enn det nye produktet? Kjekt vite. Kunnskap er makt.

5. Innkjp er pvirket av sosiale medier.
En underskelse utfrt av Vivaldi Pertner Group slr fast at 90% av innkjpene i B2B bedrifter er pvirket av sosiale medier. Det kan kanskje vrt smart med en tilstedevrelse p Facebook, siden i praksis alle kundene dine lar seg pvirke av det?

nsker du lre mer om hvordan din bedrift kan nyttiggjre seg av alle mulighetene p Facebook? Du br da bestille Hndbok i Facebook for bedrift.

ker med tilsvarende Oslo's befolkning - hver dag


Dog, dette stemmer ikke nyaktig siden det i Oslo bor svidt over 600.000 personer. Facebook kte med "bare" 500.000 personer hver dag i flge den nylig publiserte kvartalsrapporten. Facebook ker stadig, jeg tror derfor at sammenligningen stemmer nyaktig om ikke lenge. S blir det unyaktig igjen, nr Facebook ker ytterlligere. Det er vanskelig vre nyaktig i forhold til Facebook, siden det kontinuerlig er en stor kning.

Det er n 1,155 milliarder brukere p Facebook, mot 1,110 for tre mneder siden. Ingen kan klage p 45 millioner nye brukere p tre mneder. Det er en halv million nye brukere hver dag, i snitt. Du kan se selv i rapporten ved klikke her.

Det som er ekstra spennende, er mobilbruken p Facebook. Per 30. juni var det hele 819 millioner som brukte mobil p Facebook, mot 751 millioner tre mneder tidligere.

Tror du din bedrift kunne hatt nytte av vre p Facebook? Over 18 millioner bedriftssider har hittill blitt opprettet. Om du har lyst til lre mer om din bedrift p Facebook kan Hndbok i Facebook for bedrift vre en god start.

N kommer de rike Instagram kidsa p TV ogs



De som har mer penger enn deg, liker seg p Instagram. Se p #rkoi og du skjnner hva jeg mener. I tillegg er aktiviteten p tumblr stor, det kan du se her.

Som om dette ikke er nok er det p trappene et eget TV program iflge Deadline. Tittelen p programmet blir "Rich Kids of Beverly Hills". Imidlertid er ikke Rich Kids Of Instagram direkte involvert i programmet, men det blir nok et variert innhold likevel.

Synes du det er kvalmt eller morsomt? Skriv gjerne i kommentarfeltet hva du synes!

Her har du et lite utvalg av bildene:




Slik velger du passord som en proff!



Mange er slappe nr det gjelder valg av passord. Litt for slappe. Du er kanskje ogs en av de slappe, siden de aller fleste havner i denne gruppen. Har du tenkt gjennom hvor store konsekvenser det kan ha for deg om du blir hacket? Ikke tenk mer p det, velg heller passord som en proff!

Visste du at en gjennomsnittlig person regelmessig besker 25 passord beskyttede sider, men bruker bare seks forskjellige passord?

  • 73% bruker samme passord for flere steder
  • 33% bruker samme passord overalt
  • 32% lagrer passord p mobilen
  • 62% bruker ikke passord for beskytte mobilen

Du m bruke forskjellig passord for hvert sted!

Visste du at de aller fleste bruker altfor enkle passord?

  • 4% bruker rett og slett ordet "passord" som passord. Hallo!?!
  • 25% av de 20 mest vanlige passordene som brukes er fornavn
  • En hacker bruker bare tre minutter p knekke et vanlig passord
  • 5% av mennene bruker partneren sitt navn i passordet
  • 30% damene bruker partneren sitt navn i passordet :)
  • Et gjennomsnittlig passord er p 6 tegn, med sm bokstaver

Du m bruke kompliserte passord, dette er nkkelfaktoren til optimal sikkerhet.

Seks tips for velge passord som en proff:

  • Passordet m minst vre 8 tegn langt.
  • Miks alle fire tegntypene; sm/store bokstaver, tall og spesialtegn. ABC abc 123 &(#
  • Velg et passord du husker. Nab01SINhundd3r(MyE)
  • Test passordet. Mange steder du taster inn passord angir om valget ditt er bra/drlig.
  • Kombiner med mobil. De fleste steder lar deg i tillegg angi mobilnummeret ditt, slik at du kan f SMS om du glemmer passordet eller som to stegs innlogging.
  • Endre passord. Minst to ganger i ret. Gjerne tre ganger ogs.


Seks tips for trkke feil (Dette skal du alts ikke gjre):

  • Bruke offentlig informasjon. Fdselsdato, bosted, navn, hund, katt, barn
  • Bruke vanlige ord. Dette tester en hacker frst, siden de fleste bruker nettopp vanlige ord.
  • Skrive ned passordet. Gjerne ved siden av dataen.
  • Bruke samme passord flere steder.
  • Logge inn fra ukjente datamaskiner.
  • Bruke trdlse nettverk som ikke er sikre.


Synes du dette var nyttige tips er det fint om du sprer denne artikkelen videre til dine venner og bekjente. LIK og DEL for harde livet!

Om du vil bruke Facebook som en proff for bedriften din, kan du ta en kikk p Hndbok i Facebook for bedrift. (Der finner du ogs info om sikkerhet p Facebook, inklusive to stegs innlogging).

Slik bruker du Facebook til rekruttere



Sosiale medier er glimrende til rekruttering. Imidlertid er det ikke bare LinkedIn som er aktuelt. Facebook er hyaktuelt i forbindelse med rekruttering, spesielt etter at Grafsk (Graph Search) ble lansert.
Redaktr i det Oikos-drevne magasinet Ren Mat, Wanda Widere, har hatt stor suksess med rekruttering via Facebook. I en artikkel fra juli uttaler hun at de fikk over 20 henvendelser p utlysingen som ble postet p Facebook siden. Ti kvalifiserte skere var aktuelle kandidater og en topp kvalifisert kandidat ble ansatt.

Ditt eget nettverk er ofte glimrende i forbindelse med rekruttering. Nr du legger ut en jobb p Facebook vil nettverket ditt flgelig se hva du trenger og kan tilby. P LinkedIn fokuseres det p finne kandidater basert p forholdsvis faste parameter, for eksempel ferdigheter. Det er her Facebook er annerledes. Se p det mer som en datingside der bde bedriften og kandidaten har fylt ut sine profiler, neste steg er da finne de profilene som matcher best. Imidlertid baserer ikke Facebook seg bare p det du har lagt inn, men stort sett alt som skjer p Facebook profilen din. Facebook sin Grafsk er enestende for lete dette frem.

Facebook's Grafsk kombinerer som nevnt alt som finnes p Facebook profilen; interesser, bilder, venner, steder, listen er uendelig. La oss si at bedriften din skal rekruttere en kokk til en restaurant p et hyfjellshotell. Menyen skal ha fokus p ulike verdensdeler og i tillegg har barn et eget fokus p hotellet. Du kan da eksempelvis ske p "Kokk som har jobbet p restaurant i fire r som liker indisk, kinesisk og fransk mat, er yngre enn 35 r og har jobbet i barnehage, liker g turer i fjellet". Det er ikke sikkert alle kokker har listet opp at de liker turer p fjellet og liker indisk mat, p LinkedIn.

Alt som ligger med offentlige innstillinger p en Facebook profil, er synlig for alle i Grafsk. De fleste har etterhvert endret innstillingene slik at bare venner, og venners venner, ser mye av informasjonen p Facebook. Resultatet med Facebook sin Grafsk blir derfor best nr du har et fornuftig nettverk p Facebook.

nsker du lre mer om hvordan din bedrift kan nyttiggjre seg av alle mulighetene p Facebook? Du br da bestille Hndbok i Facebook for bedrift.

Visste du at Facebook er p topp i 127 av 137 land?


I en ny underskelse basert p trafikkdata fra Alexa kommer det frem at Facebook er det dominerende sosiale nettverket i hele 127 av 137 land som er inkludert i underskelsen.

Flgende fakta er verdt merke seg:

  • Facebook har n 1,155 millioner aktive brukere per mned
  • 346 millioner brukere i Afrika og Latin Amerika
  • Asia 339 millioner brukere
  • Europa 272 millioner brukere
  • USA og Kanada 198 millioner brukere

For deg som har lyst til lre mer om hvordan din bedrift kan utnytte Facebook best mulig, kan det vre lurt g til anskaffelse av Hndbok i Facebook. Bestill boken som kan hjelpe din bedrift her.