hits

juli 2013

1 ny Facebook side hvert 3. sekund. Og Tesla S.

Visste du at det n er mer enn 18 millioner Facebook bedriftssider? I tillegg ker dette med ytterligere n million sider hver eneste mned!

Dette betyr flgende:

  • 33 333 Facebook bedriftssider blir laget hver dag
  • Dette er 1 368 sider i timen
  • Som er 23 sider i minuttet
  • Dette er n side hvert tredje sekund

Hvorfor Facebook har massiv tilstrmning av bedrifter?
Svaret er enkelt. Facebook fungerer veldig bra for bedrifter. Mange bedrifter tjener gode penger p vre tilstede p Facebook. Tenk deg selv, i Norge er det rundt tre millioner av befolkningen som er p Facebook, halvparten av disse igjen er innom Facebook minst en gang i uken. Driver du en fysisk butikk kan du jo begynne telle folk som gr forbi butikkvinduet ditt, for s sammenligne med antall personer som er tilstede p Facebook.

Kundene er allerede p Facebook. Utfordringen for deg og bedriften din er f vist deg frem til kundene. Det er stor forskjell ha butikk i hovedgaten i forhold til i en bakgate. Slik er det i prinsippet p Facebook ogs, du m f vist deg frem. I tillegg m Facebook siden dine vre ordentlig satt opp med tanke p bde design og funksjonalitet. Tenk deg igjen butikkvinduet ditt, du ville kanskje at det skal se mest mulig tiltalene ut, ikke at malingen flasser og sppelet flyter? Nettopp slik er det p Facebook ogs, frsteinntrykket er avgjrende.

Hva med dr inn i butikken? Tenk p at en kunden ser noe spennende i butikkvinduet ditt og vil inn i butikken. Det er ille om dren er vanskelig f opp, vesentlig verre om den er lst. Katastrofe om du har glemt lage dr, det er ikke mulig komme inn i butikken. Tull sier du? Ikke p Facebook, mange har ikke "dr inn i butikken". Nr en potensiell kunde har fattet interesse for Facebook siden er det smart f kontroll p kunden, slik at ikke konkurrenten blir valgt. Derfor er det avgjrende med bde profesjonelt design og gjennomtenkt funksjonalitet.

Kunden er forresten ikke s interessert i hva du spiser til middag. Heller ikke hva dere i butikken spiser til lunsj. Jeg mener, har du mye middagsrester og lunsjkaker i butikkvinduet ditt? Nettopp, du har produktene du vil selge i vinduet. I tillegg har du kanskje litt brosjyrer. Ikke minst har du deg selv og dine ansatte. Dere er ekspertene p det du selger. Tenk deg flgende:

  • En person har tenkt i lang tid p kjpe seg ny klokken
  • Personen gr forbi klokkebutikken din ved en tilfeldighet (Eller kanskje vennen hans / hennes har nevnt at det ligger en klokkebutikk i storgaten)
  • I det personen gr forbi butikkvinduet ditt er det en stor plakat med bildet av en ny klokkemodell
  • Personen synes dette var en flott klokke, i tillegg ser butikken din seris ut
  • Siden butikken din inngir et godt frsteinntrykk, og du har husket sette inn dr, gr personen inn
  • Rett innenfor dren er det satt opp brosjyrer som personen begynner se i
  • Etter at personen har sett litt i brosjyren gr du bort og spr om personen er fornyd med klokken han / henne har i dag
  • Du er eksperten og forteller en del om den nye klokkemodellen, hvorfor den er bra, pris, kampanje og s videre
  • Personen synes alt er s tiltalende at han / henne ender opp som ny kunde hos deg

Akkurat slik er det ogs p Facebook. Derfor er det s viktig at du som er eksperten deler din kunnskap p Facebook. Innen alle type bransjer er det kunnskap og erfaringen som er avgjrende. Sprer du dette p Facebook sammen med rd, tips, kampanjer og rabatter vil kundene komme. Bombesikkert.

La meg ta et siste eksempel. La oss si at du har tenkt en stund p kjpe ny bil, dette vet selvsagt familien din ogs. Dere har snakket litt sammen og kommet frem til at det er enten Audi A4, BMW 3 serie eller Mercedes C klasse som er det mest interessante. Plutselig en dag har datteren din sett en artikkel p Facebook om vintertesting av en bil som heter Tesla S, hun deler denne artikkelen med deg p Facebook. Innen du har sett den har to kamerater kommentert at dette er en bil du virkelig br f deg. I tillegg har din kone kommentert at denne har hun s lyst p, og at dette er bilen alle snakker om. Du synes selvsagt dette er litt spennende i tillegg til at bilen ser flott ut p alle bildene som ligger p Facebook. Du leser videre i artikkelen og blir mer og mer interessert. Det viser seg at Teslaen ikke koster mer enn de bilene du har tenkt p i utgangspunktet, nr du skal ha litt mer utstyr enn det som er standart. Grunnen ser du fort, Teslaen r fullstendig avgiftsfri i Norge, det begynner danne seg ord i hodet p deg som "rverkjp". Du fr faktisk en bil her som gjr 0 - 100 km i timen p mindre enn fem sekunder. Du m opp i Audi RS6, BMW M5 og Mercedes E63 AMG for samme ytelser, men dette er biler som fort passerer to millioner kroner i innkjp i Norge. I tillegg bruker de mye bensin. Det gjr ikke Teslaen, det er elektrisk. Videre ser du i testen at den faktisk gr nesten 500 km uten at du trenger lade. Du kommer deg faktisk frem og tilbake til hytta uten lade. Som om det ikke er nok ser du i artikkelen at du slipper bde bompenger og kan kjre i kollektivfeltet. Men, det var mer. Du hadde i utgangspunktet tenkt deg deg den nye bilen som firmabil, imidlertid synes du fordelsbeskatningen er i dryeste laget. Det viser seg at med Teslaen s er det bare halv fordelsbeskatningen ogs.

Du har n virkelig ftt blod p tann. I bunnen av artikkelen ser du en link du kan trykke p for bestille prvekjring. Nr du klikker p linken kommer du til en egen side p Facebook der du kan taste inn ditt navn, telefonnummer og epost adresse. I det du klikker send fr du mulighet til laste ned en brosjyre om Tesla S modellen, i tillegg ser du en beskjed om at du vil bli kontaktet tilbake innen 24 timer for avtale tidspunkt for prvekjring. Du endte nok som Tesla kunde etter dette.

Som du skjnner er det avgjrende gjre det riktig p Facebook for din bedrift. Vil du lykke sp Facebook med bedriften din kan det vre fornuftig starte med bestille boken jeg har skrevet om dette, Hndbok i Facebook for bedrift. Du kan bestille den ved klikke her.

Ha en strlende dag p Facebook!

Facebook+Bilder=93%


I dagligtalen kjenner de fleste uttrykket at et bilde sier mer enn tusen ord. Som med jungeltelegrafen, blir dette vesentlig forsterket p Facebook. Bilder p Facebook genererer millioner av likes og kommentarer.

Socialbakers har gjennomfrt en underskelse som viser at bilder er det som virkelig fungerer p Facebook. Hele 93% av innholdet som skaper mest engasjement p Facebook, er bilder.
Underskelsen omfatter 5000 Facebook bedriftssider. P samme tid i fjor ble tilsvarende underskelse gjennomfrt. For ett r tilbake var tilsvarende tall for bilder p Facebook 85%. Det betyr at bilder er viktigere enn noensinne fr, samtidig som video og bilder bare str for 2% av innholdet som engasjerer mest.

For deg som har lyst til lre mer om hvordan du annonserer p Facebook kan det vre lurt g til anskaffelse av Hndbok i Facebook. Bestill boken som kan hjelpe din bedrift her.

Facebook innfrer mnedsavgift?


Vil du betale en hundrelapp i mneden for slippe reklame p Facebook?

Det er nettopp den lsningen en av mennene bak Twitter, Biz Stone, har foresltt. Facebook Premium kaller han forslaget sitt.

Facebook selv har alltid sagt at de aldri vil ta betalt fra deg som bruker. Twitter mannen Biz, som m sies ha god kunnskap om dette temaet, har kommet frem til flgende regnestykke: Facebook kan dra seg n milliard dollar i mneden, dersom 10% av brukerne betaler 10 dollar per mned. Selv Facebook kan nok finne p skifte mening med et slikt regnestykke.

Jeg tror at mange vil vre villige til betale for slippe reklame p Facebook. Om Facebook i tillegg tilbyr "premium" funksjoner til betalende kunder, er jeg rimelig sikker p at dette er en suksessformel. Facebook slipper ogs bryte sine lovnader om alltid og vre gratis, vil du ikke betale kan du la vre. Og se p annonsene.

Klikk LIKER om du ville betalt for slippe reklame p Facebook:)

Sommertips til deg p Facebook:

Lei av Facebook? Slik ordner du opp!



Er du lei av se bikkja til det som engang var din nabo? Eller kanskje alle fiskerettene til datteren, til de du traff p ferie for to r siden, gr deg p nervene? Du kan trste deg med at du ikke er alene!

For mange har Facebook bruken kommet litt ut av kontroll. Etter at Facebook slo skikkelig an for godt over fem r siden har de fleste ftt mye venner som egentlig ikke er venner. Du kjenner sikkert igjen flelsen av at du ikke vil vre uhflig nr du fr en venneforesprsel, det er lett klikke "Bekreft". Kanskje litt nysgjerrig ogs, du kunne jo fjerne din nye venn senere tenkte du. Dette feiler totalt, som for alle andre. Derfor har du et utall venner som ikke er venner.

Facebook har blitt spass viktig og omfattende for de fleste av oss at det kan vre smart med litt rydding og justering. Som du sikkert allerede har tenkt p tusen ganger, det er viktig at personvern innstillingene er up to date. Flgende tips hjelper deg komme dit du br vre p Facebook:


Vr trygg p personvern innstillingene
Som om det ikke var nok rundt personvern p Facebook, kommer n Grafsk (Graph Search). Du har sikkert hrt om det, kanskje sett litt artikler i media om hvor ille alt kan bli og hvor galt alt kan g. Du kan ta det med ro, har du riktige personvern innstillinger er ikke Grafsk noe problem i det hele tatt. For ta det frst som sist; Grafsk gjr det vesentlig enklere finne ting p Facebook, ogs ting du ikke vil at andre skal finne. Men, Grafsk finner bare ting som er offentlig tilgjengelig, med andre ord ting du ikke har satt til privat eller bare venner. Siden Grafsk blir lansert i disse tider er det desto viktigere at du gr gjennom dine personvern innstillinger. Ha uansett i tankene at Facebook er et offentlig nettsted, det er ikke alt som er lurt legge ut. Sett av noen minutter med en gang for g gjennom dine personvern innstillinger, det er enkelt og fort gjort. Alt innhold du vil at hele verden skal se kan du sette til offentlig. Alt annet setter du til at enten bare venner eller du selv (privat) kan se det. Imidlertid er det kanskje ikke s mye poeng i legge ut ting som bare du kan se p Facebook. Du str da igjen med det vennene dine kan se. Husk at med Grafsk kan dine venner for eksempel ske p "Sushi restauranter i Oslo vennene mine har spist p".

Vr venner med bare venner
Fjern personer som ikke er venner med en gang. Personene du fjerner fr ikke noen form for melding om det, du trenger ikke vre redd for at dette er uhflig. Syretesten er nr du blar gjennom venne listen din og tenker p noe av det mest personlige du legger ut p Facebook. Hvem vil du ikke vre komfortabel med at ser det? Fjern disse personene som venner. Det samme gjelder nye venner. Legg bare til venner som virkelig er venner.

Venner som er venner, men du likevel er litt lei
Du har en venn som stadig poster bilder av barn, kaker og bikkjer, du er rett og slett lei av se alt. Facebook har en lsning for akkurat dette. Behold vennen din, men slipp alle oppdateringene. Du bruker funksjonen for vise eller skjule oppdateringer i nyhetsstrmmen. For sl av og p denne funksjonen gr du til listen over dine venner. Nr du holder musepilen over venne knappen ser du en meny som kommer opp der du kan sl av og p denne funksjonen. Denne funksjonen er uvurderlig!

Business OG pleasure hrer ikke hjemme p Facebook
Det er business ELLER pleasure. P din private Facebook profil er det pleasure. Vil du ha business p Facebook er det en Facebook side du trenger (Du m uansett ha en privat profil ogs). Noen blander privat og forretninger p Facebook, det er ikke lurt. Det er du som person som er p din Facebook profil, du br definitivt ikke bruke dette i forretningssammenheng. nsker du "drive forretning" p Facebook br du som nevnt bruke en Facebook side. Du finner mer informasjon om dette i Hndbok i Facebook for bedrift.

Bruk tidslinjen (timeline) som digital scrapbook
Bde for deg selv, familie og vennene dine er det spennende se litt strre ting i livet ditt presentert p en ordentlig mte. Fdsler, bursdager, bryllup, nytt hus, ny bil, spesielle ferier og andre hendelser passer godt p tidslinjen din. Bare vennene dine ser dette nr du har riktige personvern innstillinger. Nr du har fjernet "ikke venner" er tidslinjen en flott mte presentere viktige ting i livet ditt.

N ligger alt til rette for spennende bruk av Facebook fremover. Lykke til!

Slik fr du bedre Wi-Fi i sommer



Bde i ferietiden og ellers kan det vre en tlmodighetsprve med tregt internett. Det er likevel ikke alltid bare selve linjen som er drlig. Om du bruker trdlst internett kan det ogs vre mange andre faktorer som pvirker hastigheten. Her har jeg skrevet en liten guide som ofte vil hjelpe deg med ke hastigheten nr du bruker trdlst internett (Wi-Fi). Mange av leserne har helt sikkert egne tips, skriv gjerne inn ditt tips for raskere internett i kommentarfeltet. Jeg er i allefall fornyd med hastigheten min (dette var riktignok ved bruk av kabel og ikke Wi-Fi):

Har du lyst til teste din egen hastighet kan du gjre det her.

  1. Dersom du har mulighet til det vil du f best hastighet med bruke kabel (ethernet) istedenfor trdlst.
  2. Skal du laste ned / opp strre filer vil det ofte vre bedre bruke en laptop istedenfor mobiltelefonen. En laptop har vanligvis bedre antenner for bruk av trdlst nett enn smarttelefoner. Du vil derfor f hyere Wi-Fi hastighet p laptopen.
  3. Plasseringen av selve ruteren er viktig. Trdlse rutere fungerer best uten hindringer, vegger og andre hindringer gjr at hastigheten gr ned. Fri sikt til ruteren er absolutt anbefale.
  4. Avstanden til ruteren er ogs avgjrende. Sitter du langt vekk fra ruteren vil hastigheten g ned.
  5. Om du sliter skikkelig kan en Wi-Fi forsterker gjre underverker. D-Link sin shareport er et glimrende alternativ. Du finner den direkte hos D-Link eller hos Amazon.

Her har du ogs to andre glimrende sommertips vedrrende Facebook:

Facebook lagrer alt om deg i sommer - slik sletter du det

Dette M du gjre p FACEBOOK!

Visste du at flere liker Siv Jensen enn Arbeiderpartiet?

Likevel er det flere som liker Arbeiderpartiet enn FRP. Det er litt verre for Hyre. Aung San Suu Kyi har faktisk dobbelt s mange som liker henne sammenlignet med Hyre.

Hva jeg snakker om? Jo, hvor mange i Norge som liker de forskjellige Facebook sidene innen politikk.

Her ser du topp 10 listen over politikere, til hyre hvor mange norske tilhengere de har p Facebook:

N er det sommertid, men Siv fikk likevel 32 nye tilhengere i dag. Hun er dermed mer enn dobbelt s populr som Jens, han fikk bare 13 nye tilhengere i dag:

Husk at du kan gjre det bedre enn bde Siv og Jens tilsammen, iallefall i sommertiden. Det handler bare om at du gjr det riktig. Du kan begynne med lese flgende tips:

Facebook lagrer alt om deg i sommer - slik sletter du det

Dette M du gjre p FACEBOOK!

Ha noen strlende sommerdager!

(Takk til socialbakers.com for statistikkene).

Facebook lagrer alt om deg i sommer - slik sletter du det


Facebook lagrer alle skene du foretar. Absolutt alt. Nedenfor finner du oppskriften p hvordan du sletter det.


Nr du er innlogget p Facebook og benytter skefunksjonaliteten blir skene dine lagret. Du glemmer fort hva du har skt p, derimot glemmer aldri Facebook. Om du tenker etter har du kanskje skt p eksen til kjresten din. Hva med venninnene til kjresten din? Kanskje du ogs besker profilen til eksen din n og da. Greit vite hva som skjer. Ikke sant? Facebook synes ogs det.

N er ikke den gode hukommelsen til Facebook et stort problem, siden det i utgangspunktet kun er du som har tilgang til din egen profil. Skehistorien din er ikke tilgengelig for andre enn deg, men det kan likevel vre greit f det fjernet. Det kan jo hende at du en vakker dag glemmer logge deg av Facebook, og at noen andre tar en kikk p profilen din...

Oppskriften er som flger:

  1. P Facebook profilen din klikker du p knappen som heter Aktivitetslogg. (Du finner den nede i hyre hjrnet p coverbildet ditt.
  2. I Aktivitetsloggen vises all aktivitet du har p Facebook. P hyre side har du en meny, i denne menyen klikker du p MER.


    Du ser n at menyen utvider seg. Du klikker p det nederste valget som heter Sk.
  3. N kommer alt det spennende, jeg er temmelig sikker p at du har glemt mesteparten av det du finner i skehistorien. For det fleste er et naturlig sprsml n hvordan de blir kvitt det som ligger her.
  4. Det gode er at det er superenkelt, du klikker p Fjern alle sk som du finner helt oppe i hyre hjrne.
  5. Du fr n opp en ny boks der du klikker p Fjern alle sk.


Sommeren er n reddet, du kan ske p hvem du vil nr du vil, uten bli minnet p det til hsten! Nyt sommerdagene og sk i vei...

En annen ting som er like viktig gjre p Facebook i sommer; Om du vil f med deg det som blir lagt ut p Facebook sider du har likt er det viktig at du har satt opp profilen din med riktige innstillinger. Klikk for en gjennomgang av hvordan du gjr det, det er superviktig!

Ta deg en rev p Facebook


Visste du at Facebook har noen rever boende p campusen sin? Facebook sin hovedkontor har til og med blitt sertifisert som "official wildlife habitat", nettopp for at revene skal fortsette kunne bo der.


Har du lyst til vite mer om Facebook revene kan du benytte hashtagen #FBfox og like Facebook siden til revene https://www.facebook.com/MPKFOX
Om du vil f med deg det som blir lagt ut p Facebook sider du har likt er det viktig at du har satt opp profilen din med riktige innstillinger. Klikk for en gjennomgang av hvordan du gjr det, det er superviktig!