hits

juni 2016

5 tips for salg av produkter p Facebook

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --

1. Bruk spennende bilder i poster: Kunder vil alltid se et produkt for avgjre om de skal kjpe eller ikke. Bruk bilder av produktene som gjr at kunder fr lyst p produktet og vil se mer info.

2. Regelmessige tilbud: For at du skal f mange tilhengere, som ikke forsvinner etterhvert, m du gi noe tilbake. Regelmessige tilbud er noe de aller fleste setter pris p og det hindrer at folk forsvinner fra Facebook siden din.

3. Relevant forsidebilde: Driver du salg av produkter kan du tenke p forsidebildet som et butikkvindu. Hva ville du plassert i butikkvinduet ditt? Nettopp, de mest spennende produktene. Gjr det samme med forsidebildet, velg ut det beste du kan tilby og vis det frem.

4. Bestill n tab / underside: Har du ett produkt, eller noen f produkter, er det gjerne fornuftig lage en tab/underside som presenterer produktet p en gunstig mte. I tillegg m kunden ha mulighet til enten bestille, eller be om mer informasjon om det er et komplisert produkt. Har du mange produkter vil det ofte vre fornuftig integrere nettbutikken din med Facebok siden, slik at produktene vises og kan kjpes direkte p Facebook.

5. Sprreunderskelser: Enkle sprreunderskelser bde engasjerer og trigger en kunde. Bonusen er at din bedrift kan f ut mye verdifull informasjon fra kundene. Hold fokuset p produktet i sprreunderskelsen. Typisk kan du sprre hvilken farge p produktet kundene liker best, hvilken strrelse de ville valgt og s videre.

Dette er en forkortet versjon av artikkelen. Du kan lese hele artikkelen ved klikke her.

FACEBOOK BEDRIFT: Mlsetting for bedriften

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


Din bedrift br ha et ml med vre p Facebook. Mange bedrifter er p Facebook uten noe klart ml og mening. Det er ikke noe galt i dette, men det blir sjelden noe srlig ut av det. Dette er gjerne mlene til bedrifter p Facebook,  i tillegg er flere av mlene ofte overlappende:

-    ke salget
-    Gjre merkevaren mer kjent
-    Vise seg frem for potensielle kunder, eksisterende kunder, ansatte og fremtidig ansatte

Oppsummert er flgende viktig p Facebook siden din:

-    Interaktiv
-    Still sprsml
-    Like andre bedrifter sine Facebook sider

Dette er en forkortet versjon av artikkelen. Du kan lese hele artikkelen ved klikke her.

Facebook Bedrift: S mye tid br du bruke

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


For mange bedrifter gr det litt i rykk og napp p Facebook. Ofte er det ikke noen konkrete tanker eller ml rundt innhold som legges ut. Skal du f noe av betydning ut av Facebook siden for bedriften din, m du ha fokus og en fast rutine. Ha i tankene at tiden du bruker p Facebook vanligvis betaler seg svrt godt. Det er derfor ikke lurt se p Facebook som et ndvendig onde, du br heller gjre det til en positiv opplevelse. Relater gjerne tiden du bruker p Facebook til nye kunder og kt omsetning.

Hver morgen setter du av 15 minutter til tenke gjennom og finne litt informasjon (nettaviser og lignende) p hva som skal legges ut p Facebook. P ettermiddagen bruker du 15 minutter p skrive og legge innholdet. Om det er litt mer omfattende innhold kan du gjerne sl sammen noen dager, slik at du bruker for eksempel en time p lage innholdet og legge det ut, fordelt over 4 x 15 minutter. Fordelen er at du i lpet av dagen fr tenkt litt gjennom hvordan du skal gjre ting, formuleringer, hva det mtte vre.

Alternativ to er at du bruker en halvtime hver morgen eller ettermiddag, etter hva som passer best. Du m ha en fast rutine p en halvtime hver morgen eller hver kveld, hver dag. Fordelen med bruke en halvtime sammenhengende istedenfor 2 x 15 min er at du i utgangspunktet fr gjort mer nr du ikke blir avbrutt. Ulempen er at du ikke fr tenkt gjennom innhold og lignede gjennom dagen, siden du enten gjr jobben p morgenen eller p ettermiddagen (uten f sett p det p morgenen frst).

Et annet godt tips er at du lager en liste over ting som er aktuelt for Facebook. Gjr du ikke det er det fort at du ender med kaste bort mye tid p tenke p hvilket innhold du skal bruke, istedenfor lete etter konkret informasjon. Denne listen er gjerne litt flytende, i den forstand at du m tilpasse den etter hva folk liker best av innhold p Facebook siden din. Noe innhold fungerer bra, annet innhold fungerer mindre bra. Det er ikke ndvendigvis slik at du m surfe rundt for finne innhold du skal skrive om. La oss si du driver et lakkeringsverksted. Innimellom kan det vre smart bruke de frste daglige 15 minuttene p ta 10 bilder av en ny lakkeringsjobb, forberedelser og spesielle detaljer. P ettermiddagen bruker du neste 15 minuttene p plukke ut fem bilder du poster p Facebook siden.

Dette er en forkortet versjon av artikkelen. Du kan lese hele artikkelen ved klikke her.

Instagram: Dette er de nye endringene

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --



Videolengden har kt Tidligere var videoer p Instagram maksimum 15 sekunder. I april i r ble dette kt til 60 sekunder. Som tidligere kan du legge p filter, fjerne lydene og velge et bestemt forside bilde.

Call to Action funksjonalitet Nr en bruker klikker n gang p et bilde kommer det opp CTA (Click to Action funksjonalitet), der brukeren kan klikke for g til nettsiden din eller en app. Disse innstillingene gjr du nr du lager selve Instagram annonsen. Klikker brukeren n gang p en video er det lyden som blir sltt p, nytt klikk vil sl av lyden. Dobbelklikker du p bilde eller video vil du like. Verdt merke seg er at Instagram ogs har kommet med en algoritme som gjr at du ikke lenger ser bilder kronologisk.

Dette er en forkortet versjon av artikkelen. Du kan lese hele artikkelen ved klikke her.