hits

juni 2013

Reklame p nett knuser papiravisene!

Nanigans har nettopp gjennomfrt en ny underskelse som viser at du fr 53% ROI (Return on investment) nr du annonserer p Facebook. Ingen papiraviser kan vise til noe lignende.

Du har sikkert sett at en rekke aviser satser mer og mer p internett, noen av de strste avisene tar betalt for litt av innholdet p nett, mens resten er gratis. Grunnen er enkel, papir er p vei ut. P Facebook finnes det flere typer annonser og plasseringer av disse. Det varierer veldig hvor godt de ulike typene fungerer. Nyhetsstrmmen til Facebook er den mest effektive annonsere i. Grunnen er enkel:

  • Annonsene synes mye bedre i nyhetsstrmmen enn smannonsene p hyre side av Facebook
  • Annonsene p hyre side blokkeres av mange, ved bruk av forskjellige verkty, slik at de ikke blir synlige.

Nanigans har kommet frem til at annonsene i nyhetsstrmmen faktisk er hele 197% mer effektive sammenlignet med annonsene til hyre p Facebook.

sammenligne annonsering i nyhetsstrmmen p Facebook med annonser p hyre side, er som sammenligne en romferge med en Ferrari. Hvilken bil papiravisene kan sammenlignes med vet jeg ikke.

For deg som har lyst til lre mer om hvordan du annonserer p Facebook kan det vre lurt g til anskaffelse av Hndbok i Facebook. Bestill boken som kan hjelpe din bedrift her.

Hvorfor henger bedriftene i Norge etter?

I det amerikanske markedet viser det seg at hele 87% av sm bedriftene bruker sosiale medier i markedsfringen sin. Dette tallet er astronomisk mye lavere i Norge.

Det amerikanske firmaet Constant Contact har nettopp gjennomfrt en underskelse som omhandler hvordan det var drive firma for fem r siden sammenlignet med n. Nedenfor ser du en interessant oppstilling av selve underskelsen. Jeg sakser rett fra det CEO i Constant Contact, Gail Goodman uttaler i forbindelse med underskelsen:

Social media has created a new, highly visible channel for small-business word-of-mouth referrals. The countless word-of-mouth moments that once happened at industry conferences or backyard barbeques are now happening in front of the eyes of business owners and customers alike, right on Facebook, Twitter, and LinkedIn. Social media is creating the opportunity for real dialogue and, in the process, is amplifying word-of-mouth referrals.

Forst meg riktig, det er mange bedrifter i Norge som gjr det svrt godt p sosiale medier. Men, det er mange som ikke gjr det godt p sosiale medier ogs. Grunnen er at de ikke er der. Istedenfor lurer de p om de skal til neste r, eller kanskje vente til 2015 for vre helt sikre. Hopp i det, f det gjort! Fordelene med f bedriften din ut p sosiale medier overgr ulempene mange ganger. Om du er i tvil p hvordan du gjr det kan du begynne med lese Hndbok i Facebook for bedrift.




Dette M du gjre p FACEBOOK!



Dette trikset er det viktig at du gjr dersom du vil f med deg alt som skjer p Facebook.

Nr du liker en side p Facebook er det fordi du nsker f med deg hva som skjer p siden. Det er viktig merke seg at du bare ser en liten del av det som blir lagt ut, dersom du ikke gjr noen endringer. Nr du liker en side vil Facebook automatisk velge at du ser De fleste oppdateringene. Du m manuelt velge Alle oppdateringer om du vil f med deg det meste av det som skjer p siden du har liket. Du gjr det p flgende mte:

  1. Du m frst like Facebook siden ved klikke p liker knappen


  2. Nr du har gjort dette vil teksten p knappen endre seg til likt


  3. Neste steg er at du holder musepilen over knappen, du vil da se en meny som dette komme opp



  4. I menyen klikker du bde p Vis i nyhetsoppdateringen og F varsler, slik at begge er huket av. Deretter klikker du p Innstillinger


  5. I menyen du n fr opp endrer du fra De fleste oppdateringene til Alle oppdateringer, slik at sistnevnte er huket av.

Etter ha gjort ovennevnte vil du f med deg mesteparten av det som skjer p siden du har liket, men ikke alt. Dette er styrt av Facebook sin Edgerank, som du lese mer om ved klikke her EdgeRank.

Jeg har skrevet mer utfyllende om Facebook sin EdgeRank i Hndbok i Facebook for bedrift. Der finner du ogs tips for ke EdgeRanken til din Facebook side.

Har du egne tips til hva som gjr din bedrift mest mulig synlig p Facebook? Del gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Facebook PROFIL eller SIDE, vet du forskjellen?



Vet du ikke forskjellen p en Facebook SIDE og en Facebook PROFIL? Du er ikke alene!

Kort fortalt:

  • Facebook Profil brukes av personer p Facebook. Her har du venner og m i tillegg aktivt godkjenne nye foresprsler om bli venner (venneforesprsler).
  • Facebook Side brukes av bedrifter (samt organisasjoner og lignende) p Facebook. En Side kan likes, dette skjer uten at bedriften behver godkjenne nye tilhengere.

N vet du forskjellen, men hvordan ser du forskjellen nr du er p Facebook og skal poste? Det kan vre veldig veldig dumt om dine private bilder blir postet p firmaet sin bedriftsside...

#1: Din Facebook Profil og din Facebook Side er to helt forskjellige ting
Du logger alltid inn p din Facebook Side ved bruke din Facebook Profil. Mange tror derfor at disse henger sammen og at det er synlig p Facebook Siden hvilke Facebook Profiler som er administratorer og lignende. Dette er feil. Selv om Profiler brukes for logge inn p Sider er det ingen som ser dette, verken p Siden eller Profilen.

Det fungerer slik at du logger inn som vanlig p din Profil, du kan deretter skifte over til bruke Siden. Nr du er logget inn skifter du over til Siden ved klikke p tannhjulet helt oppe i hyre hjrne av din Profil. Du vil da se at det kommer ned en meny der du ser navnet p Siden. For skifte over trykker du enkelt og greit p navnet. Som nevnt er det kun du som ser at du er administrator for Siden (e), det er ikke synlig for andre.

#2: Tilgang til Facebook Siden fra menyen til venstre
Det er ikke bare i menyen oppe til hyre du har tilgang til Siden. Til venstre har du en meny som viser hvilken Side (r) du er administrator for. Her er det igjen bare klikke p Siden s skifter Facebook over til denne. Ha i tankene at selv om du ser menyen til venstre med navnet p Siden nr du har logget deg inn p din Profil, m du aktivt klikke p Siden for at Facebook skal skifte over til denne.

#3: Slik ser du om du er innlogget som Facebook Profil eller Facebook Side
En av de enkleste mtene er ta en kikk i det bl feltet p toppen av Facebook. Ser du ditt navn er du innlogget som Profil, ser du bedriften sitt navn er det flgelig Siden du er innlogget som. I tillegg vises bildet for Profilen eller Siden ved siden av navnet.

Som tidligere nevnt er det ofte at folk poster p Facebook Profilen sin istedenfor p Facebook Siden. Det er alltid lurt sjekke at du er p riktig sted fr du poster.

Vr ogs klar over at nr du har skifter over fra din Profil til Side, s er du tilstede p Facebook som bedriften og ikke som person. Dette vil du se om du for eksempel kommenterer avisartikler, det er da bedriften sin Side kommentaren kommer fra og ikke deg som person.

I mange sammenhenger er det positivt kommentere ved bruk av Siden, siden det er bedriften din som da frontes. Dette gir bedriften ekstra oppmerksomhet og viser at bedriften er engasjert. I tillegg gjr du bedriften sin Side synlig, dette tiltrekker seg tilhengere.

#4: Oppdatering for Facebook Siden din vises i din personlige nyhetsstrm
Nyhetsstrmmen for din Profil er kun synlig for deg. Mange er forvirret rundt akkurat dette i kombinasjon med Siden. Poenget er at er du tilhenger av din egen Side, vil oppdateringer p Siden vises i nyhetsstrmmen p din Profil. Oppdateringer fra din egen Side vises likt som oppdateringer fra andre sider du er tilhenger av, oppdateringer fra dine venner osv. Vr klar over at det er ingen sammenheng mellom vre administrator for en Side og vre tilhenger av Siden. Du kan gjerne vre administrator og ikke tilhenger av en side.

#5: Kommenter p din egen Facebook Side med din Facebook Profil
Dette er en funksjon som ikke s mange er klar over, eller tenker over. Nr du har skiftet over fra Profil til Side vil du, som tidligere nevnt, kommentere som Siden. Imidlertid kan du endre ?stemmen? din ved klikke p linken p toppen av siden, i feltet under det bl feltet p toppen. Klikker du endre til ?Profil navn?, vil du poste i din Profil sitt navn, selv om du er p Siden.

Forhpentligvis oppklarer ovennevnte det de fleste lurer p, og er forvirret rundt, i forbindelse med Facebook Sider og Profiler.

Vil du lre enda mer om Facebook og bedrift finner du mye informasjon i Hndbok i Facebook. Skaff deg boken som kan hjelpe din bedrift her.

Rundstjlet p Facebook i sommer


Det er hysesong for innbrudd og tyveri om sommeren. Facebook er intet unntak. 3 milllioner nordmenn er p Facebook n. Det er ogs tyvene. Om du ikke har lyst til havne i tyverioffer statistikken, kan det vre lurt lese videre.


Har du husket henge opp en stor banner p huset ditt med teksten Jeg er p ferie n! Ikke det? Det m du huske fr du drar p ferie! Nr du tenker deg om er det kanskje ikke s smart gjre dette likevel. Selv om de fleste aldri ville hengt plakat p huset sitt, gjr mange det likevel p Facebook.

Vi har det supert i Tyrkia, vi gleder oss til vre her i to uker til:)

Poster du hvor lenge du er p ferie p Facebook innbyr du til innbrudd. Altfor mange har fortsatt ikke endret innstillingene p Facebook til at bare venner ser postene. Slik gjr du det:

1. Du kan velge hver gang du poster at bare dine venner ser det



2. Du kan ha som standardinnstilling at bare dine venner ser det du poster. (Klikk p tannhjulet oppe til hyre, velg Personverninnstillinger).



Jeg anbefaler alternativ nummer to, det er fort gjort glemme og endre hver gang, nr du ligger p stranden med tankene et helt annet sted. S lenge bare dine venner ser hvor og nr du er p ferie, minsker du sjansene for innbrudd betraktelig.

Husk at veldig mange av dine opplysninger er tilgjengelige p nett. Nr en innbruddstyv ser du er p ferie p Facebook er ikke veien veldig lang for finne adressen din p Gule Sider. Det holder med at dine venner vet du er p ferie.

Nr du sjekker inn ulike steder p Facebook gjelder det samme. Du viser bde hvor du er og hvor du ikke er. Sagt p en annen mte, du viser hvor du er p ferie og at du ikke er hjemme. Om du i tillegg skriver hvor lenge du skal vre p ferie ligger alt til rette for at du er robbet nr du kommer hjem igjen. Nr du sjekker inn er det greit at bare vennene dine ser det, du trenger ikke fortelle resten av verden at du er i Legoland i Danmark akkurat n.

Det er ogs en rekke andre ting du kan bli utsatt for bde p Facebook og internett generelt. Dette gjelder bde deg og firmaet ditt. I Hndbok i Facebook har jeg tatt med et eget kapittel om sikkerhet p Facebook og internett. Du finner boken her.

N er #hashtags for Facebook her!



Helt tilbake til 2007 har hashtags vrt tilgjengelig p Twitter. Instagram har ogs hatt hashtags lenge, og n har endelig Facebook ogs ftt denne funksjonaliteten.

En liten gruppe av Facebook brukere har i dag ftt tilgang til benytte hastags. Facebook vil gjre hashtags tilgjengelig for flere og flere i ukene som kommer.

Du har sikkert sett at mange uansett bruker hashtags nr de poster p Facebook. Facebook har nok kommet til at det var like greit f p plass funksjonaliteten for dette, siden mange allerede bruker hashtags. I tillegg vil det selvsagt gjre det enklere finne innhold som interesserer deg p Facebook. Det fine er at hashtags fra for eksempel Instagram ogs vil fungere p Facebook n.

Hashtags vil ogs vre skbare i skefeltet p Facebook. Nr du klikker p en hashtag p Facebook ser du en feed med hva andre personer og sider engasjerer seg i rundt samme tema.

Dette blir spennende! Jeg ser store muligheter for bedrifter p Facebook rundt innfringen av hashtags. Hva synes du? Kommenter gjerne nedenfor!

Vil du lre enda mer om Facebook og bedrift finner du mye informasjon i Hndbok i Facebook. Skaff deg boken som kan hjelpe din bedrift her.

Jeg har lyst p ______ i sommer! (Fyll inn det som mangler)



Hva ville du fylt inn?

  • Sommer?
  • Sol?
  • Regn?
  • Is?
  • Ferie?


Det er egentlig ikke s farlig hva du fyller inn, bare du gjr det. Nr du gjr dette p Facebook siden til en bedrift, vil vennene dine se hva du fyller inn. Kanskje de blir litt nysgjerrige og vil se hva dette er. Det er heller ikke utenkelig at noen av vennene dine vil engasjere seg og fylle inn hva de har lyst p i sommer.

Nkkelen for lykkes p Facebook for en bedrift er engasjementet du skaper. For selge mye m folk vite om bde deg og hva du tilbyr. Hva er vel bedre enn at kundene dine sprer budskapet videre? Ingenting!

Noen av de dyktiske i Norge til beherske denne kunsten p Facebook er firmaene til Einar grey Brandsdal:

https://www.facebook.com/netthandelen
https://www.facebook.com/brandsdalofnorway
https://www.facebook.com/blivakker

Klarer du engasjere folk p Facebook til Like og kommentere har du kommet langt. Tar du en kikk p Facebook sidene ovenfor ser du at det hagler med smarte setninger som:

  • Klikk "liker" og del hvis du syns dette er et bra tilbud!
  • Klikk "liker" hvis du nsker deg pakke i posten fra
  • DEL om du hper vinne!
  • DEL dine favoritter:)
  • Del om du liker dette tilbudet:)
  • Klikk LIKER om DU fortjener en overraskelse!
  • LIK og DEL om du kunne tenke deg en slik en!
  • Skriv JA og DEL om du vil HA!
  • DEL om DU hadde fortjent en overraskelse!

Husk bare at "Lik s er du med i trekningen av", "Vi gir en premie til nr 1000 som liker siden" og lignende ikke er lov.

For deg som har lyst til lre mer om hvordan du engasjerer p Facebook kan det vre lurt g til anskaffelse av Hndbok i Facebook. Skaff deg boken som kan hjelpe din bedrift her.

N er hele 75% p Facebook!



N er det nesten 3 millioner nordmenn som bruker Facebook. Brukerne er ogs svrt aktive, faktisk er s mye som halvparten innom Facebook hver eneste dag. Dette kommer frem i en underskelse utfrt av Ipsos MMI, som er et globalt researchkonsern som finnes i 84 land. Underskelsen ble gjennomfrt over hele landet blant personer som var 18 r og eldre.

I lpet av siste halvr har ogs bruken av Instagram tatt helt av i Norge. Brukerantallet i Norge har kt med hele 83 prosent, mens daglige brukere har kt enda mer til utrolige 103 prosent.

Ida Aalen, som er medieviter, tror at grunnen til den eksplosive kningen i Norge er bildedelingen. Ida ppeker i et intervju med NRK at bildedeling med Facebook og Instagram er enkelt, i tillegg til at du kan bruke ulike filter p bildene. Et bilde sier som sagt mer enn tusen ord.

Situasjonen for bedrifter p Facebook er ogs eksplosiv. Per mars 2013 finnes det over 15 millioner Facebook sider, og dette tallet har kt med hele 2 millioner p bare tre mneder. 75% av bedriftene mener at Facebook siden deres er svrt viktig for virksomheten, og dette tallet er kontinuerlig kende siden flere og flere bedrifter benytter Facebook for n ut til kundene. Mange bedrifter er p Facebook uten noe klart ml og mening, og det blir sjeldent noe ut av dette. Under kan du se noen av de vanligste mlene bedrifter har for vre p Facebook:

  • ke salget
  • Gjre merkevaren mer kjent
  • Vise seg frem for potensielle kunder, eksisterende kunder, ansatte og fremtidig ansatte.

nsker du lykkes p Facebook med bedriften din kan Hndbok i Facebook for bedrift vre gull verdt. Skaff deg boken som kan hjelpe din bedrift her.