hits

mai 2014

Hvor viktig er egentlig Facebook for butikker?

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


Analysebyret Reserach Now har nettopp publisert en ny rapport som omhandler blant annet Facebook og butikkhandel. Rapporten med navnet "Multi-Channel Shopping" gir et fasinerende innblikk i kjpsprosessen, samt viser hvor stor pvirkning Facebook faktisk har.

Rapporten inneholder tre nkkelfaktorer om forbrukeren:

  • Bruker mobilen nr de shopper for hjelpe til i kjpsprosessen.
  • Mesteparten av informasjonsinnhentingen skjer samme dag som shoppingen finner sted.
  • Benytter seg av Facebook fr og i forbindelse med selve shoppingen.

Mobilen har en nkkelrolle i hele prosessen, fra innhenting av informasjon p forhnd til sjekke prisen i butikken. 68% av forbrukerne bruker mobilen nr de er i butikken. Hele 39% av disse igjen brukrn sosiale medier. Dette medfrer betydelige muligheter for butikkene til pvirke forbrukerne gjennom sosiale medier i forbindelse med kjpsprosessen.

Forbrukerne ser frst og fremst etter inspirasjon og rd. Det er derfor avgjrende for butikkene tilby informasjonen kundene vil ha, for konkurrere med rene nettbutikker som kun fokuserer p pris.

Facebook er den dominerende i kjpsprosessen, faktisk nesten 900% strre enn Twitter nr det gjelder deling p sosiale medier. Topp fem grunner for sjekke Facebook i butikken er:

  • 60% sjekker nyhetsstrmmen
  • 28% mottok et varsel
  • 27% for sende en melding
  • 27% venter i k i butikken
  • 24% ser p bildene til venner

57% av de som sjekker Facebook er kvinner, og 43% er i aldersgruppen 25 til 34 r. Inspirasjon, informasjon, gave ideer og sammenligning av pris er alle hovedfaktorer nr det gjelder bruken av Facebook. Konklusjonen m vre at Facebook er svrt viktig for butikker.

Et svin i rullestol

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --

Nasse nff ble var litt uheldig og ble lam etter en ulykke da han var en mned gammel. Moren hans ramlet p ham slik at han bde brakk beina og fikk andre skader. Dyrlegen opererte den lille krabaten og laget ogs en egen rullestol til ham. Se videoen av den lille sjarmren og dagen er reddet!

Sjekkinn p Facebook, slik lykkes du!

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


Det er flere mter sjekk inn kan gjres p Facebook. Driver du restaurant, butikk, hotell, i det hele tatt har et fysisk sted, da br du g i gang med Facebook sjekk inn n! For bedrifter er flgende tre ting essensielt for f kunder til sjekke inn:

Aktivere sjekk inn funksjonen
Mange bedrifter har ikke aktivert Facebook siden slik at kunder kan sjekke inn. Du aktiverer dette ved klikke p "Rediger side" verst p Facebook siden. Deretter p "Oppdater sideinformasjon" og "Kategori". Velg "Lokale bedrifter" frst. I den andre menyen velger du en kategori som matcher din virksomhet. Husk klikke p "Lagre endringer".

Nr du har gjort dette m du legge inn din adresse. Klikk p "Adresse" og fyll inn adressen din. Det er viktig at du ogs krysser av for "Vis dette kartet p siden". Husk klikke p "Lagre endringer". Husk at det kan ta noen timer fr endringene er oppdatert i Facebook systemet.

Hvordan sjekker kundene inn
Nr du har aktivert sjekk inn funksjonen for din Facebook side vil Facebook siden din komme opp p kundene sin mobil. Dette skjer ved at kundene klikker p sjekk inn p sin mobil, nr de er i butikken / stedet ditt. Du kommer p toppen av listen kunden ser og kunden kan deretter klikke for sjekke inn.

F flere til sjekke inn
For at kundene dine skal sjekke inn m de bli oppfordret til det. Du kan informere om det p Facebook siden din og i tillegg nevne det for kunden. I tillegg kan du sette opp et eget sjekk inn skilt. En effektiv lsning er bruke en iPad som et sjekk inn skilt. Du trenger da en spesiell app for dette p iPaden. Med appen Droplikes kan kundene dine i tillegg skanne en QR kode for sjekke inn. Droplikes appen har en gratis 30 dagers prveperiode. Sk p Droplikes i App Store rett fra din iPad eller last ned appen ved klikke denne linken.

Bildekreditt: Droplikes.com

Vil du lre mer om sosiale medier? Meld deg p nyhetsbrev n! Du vil regelmessig motta tips, triks og nyheter.

Meld deg p nyhetsbrev n!

* m fylles ut