hits

mai 2013

96% kommer aldri tilbake til din Facebook bedriftsside!

Mange bedrifter tror at alt de poster p Facebook vises til alle tilhengerne. Dette er feil. Nr din bedrift er p Facebook handler det om vre synlig. Innhold du poster p Facebook bedriftssiden vises i nyhetsstrmmen til tilhengerne. Bare en del av tilhengerne ser det du poster p siden, du konkurrerer med mange andre om vise frem dine poster. Tenk deg selv at en person har likt 100 Facebook sider. I snitt poster kanskje hver side annenhver dag. Enkel matematikk tilsier da at personen ville se 50 poster hver dag. Realiteten er at personen kanskje ser rundt 10 poster hver dag, resterende 40 poster vises ikke til akkurat denne personen.

Faktisk er det slik at mindre enn 20% av tilhengerne p din Facebook side ser det du legger ut p siden!

Du tror kanskje ikke dette er noe problem, siden tilhengerne dine uansett klikker inn p Facebook siden din, for f med seg alt det spennende du legger ut. Det er ikke helt slik det fungerer. Utrolig nok kommer 96% av tilhengerne aldri tilbake til din Facebook side! For f Facebook til fungere for din bedrift handler derfor alt om vre synlig i nyhetsstrmmen til dine tilhengere. Det er her Facebook sin EdgeRank kommer inn i bildet.

Facebook EdgeRank er en algoritme som er utviklet av Facebook for avgjre hva som vises i brukernes nyhetsstrm og hvor hyt innholdet vil bli plassert.

Du har ingenting du skulle sagt i forhold til hvordan Facebook sin EdgeRank fungerer, men du kan tilpasse deg til EdgeRanken p mest mulig optimalt mte. Hverken administratorer eller brukere har tilgang til noen form for statistikk eller lignende for EdgeRank, derfor baserer alt seg p erfaringer du gjr deg selv og hva andre har gjort seg av erfaringer.

Som nevnt s er det ingen mte du kan styre over EdgeRank, men du kan som sagt tilpasse deg. Her er hovedfaktorene EdgeRank bruker for avgjre hvor synlig en post blir:

  • Tidligere engasjement i innholdet p en Facebook side: Har du likt, kommentert og delt innhold fra en Facebook side fr, vil Facebook vise deg mer innhold fra akkurat denne siden. Kort fortalt gir Facebook deg mer av det du viser interesse for. Det er derfor viktig at Facebook siden din engasjerer mest mulig brukere.

  • Brukernes reaksjoner p en post: Dersom ingen, eller f, engasjerer seg i en post, eller enda verre at Facebook mottar klager p posten, vil Facebook gjre posten mindre synlig.

  • Tidligere engasjement i samme type innhold: Om det er bilder du stort sett liker p Facebook, vil Facebook vise deg mer bilder enn annet innhold. Tilsvarende er det flgelig for videoer og tekst.

  • Klager: Som nevnt tidligere vil klager p en post gjre at posten blir mindre synlig. Her er det litt flere faktorer vre oppmerksom p. Facebook hndhever dette med klager temmelig hardhendt. Har du en Facebook side som fr mye klager p postene vil ogs dette dra ned synligheten betydelig. Det er derfor viktig at innholdet i postene er slik at brukerne ikke klager p det. Likes viktig er hyppigheten og bruken av promoterte poster. Blir det for mye av det gode, vil nrmest folk oppfatte det som sppelpost og begynne klage.

  • Cash is king: Etter at Facebook introduserte promoterte poster, hvor du betaler for spre budskapet ditt til et strre publikum, er det stor forskjell p synligheten for promoterte og ikke promoterte poster. Ved bruk av litt fornuft skjnner de fleste sammenhengen. Facebook er brsnotert og m definitivt levere varene, det vil si tjene penger. At poster du betaler for vise favoriseres av EdgeRank br derfor ikke overraske noen.

Dine brukere, bde eksisterende og potensielle kunder, er nkkelen til lykkes p Facebook. Dine brukere m synes det du poster er s spennende og interessant at de engasjerer seg. Det er her Facebook EdgeRank skiller mellom klinten og hveten. Gevinsten for de flinke er kt synlighet, som igjen ker engasjementet. Straffen for de som ikke er flinke nok, er mindre synlighet og mindre engasjement.

Jeg har skrevet mer utfyllende om Facebook sin EdgeRank i Hndbok i Facebook for bedrift. Der finner du ogs tips for ke EdgeRanken til din Facebook side.

Har du egne tips til hva som gjr din bedrift mest mulig synlig p Facebook? Del gjerne i kommentarfeltet nedenfor!