hits

Facebook Bedrift: S mye tid br du bruke

--- Kjell Halvor Landsverk er grnder med fokus p internett og teknologi. Han er forfatter av boken Hndbok i Facebook for bedrift --


For mange bedrifter gr det litt i rykk og napp p Facebook. Ofte er det ikke noen konkrete tanker eller ml rundt innhold som legges ut. Skal du f noe av betydning ut av Facebook siden for bedriften din, m du ha fokus og en fast rutine. Ha i tankene at tiden du bruker p Facebook vanligvis betaler seg svrt godt. Det er derfor ikke lurt se p Facebook som et ndvendig onde, du br heller gjre det til en positiv opplevelse. Relater gjerne tiden du bruker p Facebook til nye kunder og kt omsetning.

Hver morgen setter du av 15 minutter til tenke gjennom og finne litt informasjon (nettaviser og lignende) p hva som skal legges ut p Facebook. P ettermiddagen bruker du 15 minutter p skrive og legge innholdet. Om det er litt mer omfattende innhold kan du gjerne sl sammen noen dager, slik at du bruker for eksempel en time p lage innholdet og legge det ut, fordelt over 4 x 15 minutter. Fordelen er at du i lpet av dagen fr tenkt litt gjennom hvordan du skal gjre ting, formuleringer, hva det mtte vre.

Alternativ to er at du bruker en halvtime hver morgen eller ettermiddag, etter hva som passer best. Du m ha en fast rutine p en halvtime hver morgen eller hver kveld, hver dag. Fordelen med bruke en halvtime sammenhengende istedenfor 2 x 15 min er at du i utgangspunktet fr gjort mer nr du ikke blir avbrutt. Ulempen er at du ikke fr tenkt gjennom innhold og lignede gjennom dagen, siden du enten gjr jobben p morgenen eller p ettermiddagen (uten f sett p det p morgenen frst).

Et annet godt tips er at du lager en liste over ting som er aktuelt for Facebook. Gjr du ikke det er det fort at du ender med kaste bort mye tid p tenke p hvilket innhold du skal bruke, istedenfor lete etter konkret informasjon. Denne listen er gjerne litt flytende, i den forstand at du m tilpasse den etter hva folk liker best av innhold p Facebook siden din. Noe innhold fungerer bra, annet innhold fungerer mindre bra. Det er ikke ndvendigvis slik at du m surfe rundt for finne innhold du skal skrive om. La oss si du driver et lakkeringsverksted. Innimellom kan det vre smart bruke de frste daglige 15 minuttene p ta 10 bilder av en ny lakkeringsjobb, forberedelser og spesielle detaljer. P ettermiddagen bruker du neste 15 minuttene p plukke ut fem bilder du poster p Facebook siden.

Dette er en forkortet versjon av artikkelen. Du kan lese hele artikkelen ved klikke her.